Contact   |   Volg ons TwitterFacebook
Volg ons TwitterFacebook

Bedrijf wil zich via ijsbaan presenteren aan het publiek

De Meent uithangbord voor Bauerfeind

Het aangezicht van sportcomplex De Meent is sinds oktober 2017 drastisch veranderd. Grote letters sieren de gevel. De boodschap is duidelijk: De Meent en Bauerfeind hebben de handen ineengeslagen. Het bedrijf in medische hulpmiddelen heeft zich voor de komende drie jaar verbonden als naamsponsor. Een primeur voor een ijsbaan.

De opmerkelijke samenwerking komt uit de koker van Bram Dieleman, directeur Bauerfeind Benelux, en Eddy Bakker, manager Exploitaties van Alkmaar Sport, de beheerder van sportcomplexen in Alkmaar. ,,In onze financiële planning was al de optie voor naamsponsoring opgenomen’’, vertelt Bakker. ,,Daar praten we al een jaar of vier over en was een nadrukkelijke ambitie van Alkmaar Sport. Dat zou niet alleen naamgever moeten zijn, maar ook passen bij Alkmaar Sport, bij De Meent en alles waar we voor staan. Via 2Basics, het marketingbedrijf voor voormalig topjudoka Ruben Houkes, belandden we bij Bauerfeind.’’

Het bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen én directeur Bram Dieleman waren geen onbekenden op De Meent. ,,Ik ben jaren voorzitter geweest van de Alkmaarsche IJsclub en ben dat sinds kort zelfs weer. En ik schaats nog elke week zeker twee keer zelf op De Meent’’, vertelt Dieleman.

De match was er vervolgens snel, want de verbintenis paste ook goed in de filosofie van Bauerfeind. ,,Ons merk is heel erg gekend bij de voorschrijvers, bij artsen, orthopeden, chirurgen en sportartsen’’, stelt Dieleman. ,,Maar door veranderingen in de zorgmarkt en het zorgstelsel en doordat wij meer producten zijn gaan ontwikkelen echt voor de eindgebruiker, wilden wij meer het publiek aanspreken. Daar zijn wel tientallen mogelijkheden voor en dan moet je keuzes maken.’’

Tal van opties passeerden de revue, ook De Meent. ,,Dat kwam op ons pad en bleek een serieuze optie. Uiteindelijk hebben we een contract gesloten dat ons voor de komende drie jaar als naamsponsor verbindt aan het sportcomplex, met een optie voor nog eens twee jaar. Op die manier kunnen wij ons aan het publiek presenteren.’’

Bauerfeind, met het hoofdkantoor in Haarlem, is een producent van medische hulpmiddelen. De tak Benelux valt onder het Duitse Bauerfeind AG. ,,Op het gebied van medische hulpmiddelen een grote speler op de markt’’, aldus Dieleman. ,,Het bedrijf heeft wereldwijd zo’n tweeduizend werknemers.’’

Bauerfeind is gespecialiseerd in materiaal voor sportmedische ondersteuning. ,,We hadden de medische lijn en daar is een sportlijn aan toegevoegd. Dat betekent sportbandages, sportbraces, sportkousen voor compressietherapie, die veel worden gedragen door onder andere wielrenners en schaatsers. Wij kunnen zelfs een klein onderzoekje uitvoeren waaruit blijkt hoe het met je vaten is gesteld en of het aan te raden is sportcompressie te dragen voor, tijdens, of na het sporten.’’

Die compressie stimuleert een betere afvoer van afvalstoffen na een prestatie. ,,Daarom gebruiken veel wielrenners dat na het fietsen, en je voorkomt er ook blessures mee. In dat segment hebben we een grote lijn. Compressietherapie is er inmiddels ook voor de armen. Je ziet het steeds meer in volleybal en tennis, maar er is nog steeds een heleboel te winnen op dat gebied.’’

Het bedrijf mengt zich ook in topsport. Bauerfeind heeft een eigen team met marathonschaatsers, maar steunt bijvoorbeeld ook Tessa van Schagen, atlete uit de estafetteploeg van Daphne Schippers. ,,En we zijn official supplier van medische hulpmiddelen bij de Spelen in Korea. Daar verzorgen we op de polikliniek sporters met een blessure. Bij de laatste Spelen zijn we steeds aanwezig geweest.’’

De Nederlandse tak van Bauerfeind bestaat al sinds 1987. Dieleman zette die destijds zelf op en is er nog steeds werkzaam. ,,Omdat ik het nog steeds leuk vind. Vooral de nieuwe dingen, de veranderende markt. Dat is een uitdaging. Net als nu deze samenwerking met De Meent.’’

Bauerfeind en De Meent zijn in deze baanbrekend te werk gegaan. In Nederland is geen ijsbaan te vinden die zijn naam heeft verbonden aan een sponsor. ,,Misschien ergens nog eentje’’, houdt Dieleman een slag om de arm, ,,maar niet van deze allure. Want De Meent is niet alleen een sportcomplex, er is ook nog een medisch cluster gehuisvest. Daardoor kan het voor ons op twee fronten interessant zijn. Bovendien komen er 500.000 bezoekers per jaar, en passeren vijftien miljoen mensen het complex in de auto. Dat alles heeft ons ertoe gebracht onze naam hieraan te verbinden.’’

,,Wij zijn inderdaad de eerste ijsbaan die commercieel gelinkt is aan een partner’’, bevestigt Eddy Bakker. ,,Waarbij aangetekend dat we inmiddels natuurlijk veel meer zijn dan een ijsbaan sinds in januari 2016 het nieuwe complex in gebruik is genomen. We hebben er nu zes sportzalen en hallen bij. Het is meer en groter dan alleen een ijsbaan.’’

Baanbrekend is de deal met Bauerfeind zeker. Bakker: ,,Ik hoop dat er meer volgen, want dat gun ik andere ijsbanen zeker. Ik denk dat het gezond is. In ons geval is het goed voor de financiën, maar belangrijker was nog dat we aan A-merk hebben kunnen koppelen aan ons bedrijf en ons produkt.’’

www.bauerfeind.nl

Bron: SchaatsNL